Elk traject is maatwerk en gebaseerd op individuele vragen en wederzijds vertrouwen. Daarmee is ook het verloop van het traject geen routine of standaard. Ondergenoemde beschrijving is ter indicatie.
Kennismaking
Een persoonlijke kennismaking vindt plaats tussen coach en coachee, en eventueel - in gevallen van bedrijfs/in-company coaching - met de opdrachtgever (leidinggevende en/of HR). Dit gesprek dient ervoor om de coachvraag te verkennen en de doelstelling te bepalen. Ook zullen we de verwachtingen van de verschillende betrokkenen bespreken.
De verdieping
Na de persoonlijke kennismaking gaan we daadwerkelijk aan de slag met de coachvraag. De focus in mijn coachingstrajecten ligt in de eerste plaats bij jou en indien gewenst en van toepassing ook op de organisatiecontext. Je gaat werken aan je doelstellingen en competenties door middel van coachgesprekken, reflectie-oefeningen en opdrachten. Een coaching traject verloopt vaak in vier fasen:
- Het begint vaak met een bepaalde ervaring. Zo kun je bijvoorbeeld stress in je baan ervaren en weinig ontspannen. Dit is al reden genoeg om bij een coach aan te kloppen. Misschien heb je zelfs al een coachvraag.
- Als jouw ervaringen en hulpvraag in kaart zijn gebracht komen we vaak tot een reflectie. Dat is soms confronterend maar vaak ook erg prettig. Je ziet ineens helder wat je situatie eigenlijk is. Ook verdiepen we: Wat gaat er wel goed? Wat kan beter? Zo krijg je langzaam grip op jouw situatie.
- Uiteindelijk krijg je zo een beeld van de gewenste situatie. Wat zou je willen? Deze stap bepaalt het actieplan dat we samen gaan maken. Samen bedenken we wat daar voor nodig is.
- Tot slot breng jij je plannen in de praktijk. Jij handelt. Dat betekent niet dat het coaching traject is afgelopen. De gesprekken lopen nog door. Je coach geeft feedback en moedigt je aan om door te gaan.
De evaluatie
In het laatste gesprek zullen we, eventueel samen met de opdrachtgever, terugkijken op het coachtraject en het proces. Zijn de doelen behaald? Hoe ver ben je en wat wil je nog aanpakken in de toekomst? Wanneer gewenst kunnen we een follow-up gesprek plannen.